Skip to content

Este Avortul o problema teologica? Garry Wills spune Nu!

Noiembrie 13, 2007

fetus.jpgGarry Wills surprinde din nou – de data aceasta in paginile revistei The Los Angeles Times. Un Romano-Catolic liberal, Wills este de o potriva un istoric prolific si un scriitor preocupat de religia contemporana. Noua sa carte, Cap si Inima: Crestinismul American (Head and Heart: American Christianities) prezinta atit modelul pluralistic al Crestinismului American propus de autor cit si efortul acestuia de a contrabalansa influenta crestinilor Conservatori in spatiul public. 

In articolul sau din 4 Noiembrie 2007, aparut in The Los Angeles Times, Wills sustine ca avortul trebuie considerat o problema de natura pur stiintifica si seculara. Avortul “nu este nici pe departe o problema teologica” insista autorul articolului, aducind argumente menite sa socheze partizani de ambele parti ale dezbaterii. 

“ Nu exista nici un argument teologic pe baza caruia se poate apara sau condamna avortul” afirma Wills. Mai mult decit atit “ avortul nu este un subiect abordat  in Scripturi”. Cei ce-l aseaza intr-o pozitie centrala in religie se fac vinovati de o ciudata scapare. Avortul nu este mentionat in Cele zece porunci – sau oriunde altundeva in Vechiul Testament. Nu este tratat in predica de pe Munte – sau oriunde altundeva in Noul Testament. Subiectul avortului nu este abordat the crezurile timpurii nici de primele consilii ecumenice. 

Asistam aici, la etalarea unor sofistrii intelectuale ale autorului, in cel mai bun caz. Avortul “ nu este tratat in primele consilii ecumenice” pentru ca avortul nu constituia o problema de dezbatere in vremea respectiva. Aceeasi situatie este valabila atit pentru problema homosexualitatii cit si pentru o serie de alte subiecte nedezbatute in primele consilii. Oare cum interpreteaza Wills porunca “Sa nu ucizi. Daca avortul nu este inclus in aceasta porunca, oare ce altceva se mai poate exclude? Avortul este o problema de natura teologica pentru ca are de a face cu intrebari referitoare la viata umana, conceptul de persoana, imaginea lui Dumnezeu, si  sanctitatea darului vietii. Acest subiect nu poate fi considerat altfel decit teologic in esenta sa, ceea ce justifica seriozitatea cu care este tratat de cei mai multi dintre Crestini. 

Wills doreste sa transfere dezbaterile ce impinzesc subiectul avortului, intr-un spatiu secular, si sa le abandoneze lumii stiintifice. Oare cind crede autorul articolului, ca fatul devine persoana? Acesta ne sugereaza ca fenomenul este marcat de dezvoltarea unui “creier functional”, si anume, aproximativ in luna a sasea de gestatie, perioada ce coincide cu inceputul viabilitatii fatului in eventualitatea unei nasteri premature. 

In plus, Wills aduce urmatorul argument: 

“Intrebarea esentiala nu este daca fatul este viata umana, ci daca acesta este o persoana umana, si cind anume se poate recunoaste ca atare. Devine fatul o persoana umana in momentul in care demonstreaza capabilitati de gindire independenta, de vorbire, in momentul in care se poate identifica pe sine ca persoana, ori atunci cind demonstreaza capacitatea de a-si asuma responsabilitati personale. Oare fatul devine persoana umana atunci cind dobindeste un creier functional?”

 Ma intreb daca Garry Wills chiar crede ca un fat aflat la virsta gestationala de sase luni, este in stare “ a se recunoaste pe sine ca persoana, or a-si asuma responsabilitati personale”. Aceasta argumentatie nu este departe de logica filosofului Peter Singer, care sustine ca un individ nu poate fi considerat o persoana umana decit in momentul in care se intelege pe sine insusi ca persoana si este capabil de comunicare, de stabilirea de relatii, si de constientizarea viitorului. Nici nu are rost sa mentionam, ca aceste capacitati nu sint prezente la nastere – fapt ce explica pozitia lui Singer fata de infanticid, pe care il vede ca un act ce nu poate fi echivalat cu o crima. 

Oare Wills ar merge chiar atit de departe. Probabil ca nu. Dar argumentul sau cu privire la natura pur seculara a subiectului, lasa usa larg deschisa pentru astfel de interpretari. 

Wills are cu siguranta dreptate, atunci cind afirma ca avortul nu este mentionat  specific in Cele zece porunci, in Predica de pe munte, ori in crezurile Biseriii primare. Si totusi , uita sa mentioneze, ca este  amintit in Didache – un compendiu  al invataturilor Bisericii primare care isi are originea in activitatea celor doisprezece apostoli. In Didache sta scris ca un crestin” nu trebuie sa ucida un copil nenascut prin avort, nici pe cel nascut”. 

Deasemenea, luati in considerare urmatoarele paragrafe ale articolului lui Wills. Primul este chiar argumentul sau introductiv:

“Ceea ce face ca opozitia impotriva avortului sa fie unul dintre subiectele proeminente pentru oricare dintre candidatii inscrisi in cursa pentru alegerile prezidentiale in Statele Unite, este tocmai rigiditatea cu care este abordat subiectul, natura sa nonnegociabila. Cei de partea dreptului la viata, sustin ca problema avortului este in esenta sa religioasa si aduc ca argument porunca a sasea (ori a cincea dupa numaratoarea catolica) care spune: “ Sa nu ucizi”. Pentru crestinii Evanghelici, in general, avortul este o crima. Asa se explica de ce acestia ignora opiniile altora, rezultatul statisticilor, si pragmatismul societatii. Crima trebuie oprita in ciuda ranchiunei si controversei pe care o astfel de atitudine o poate provoca.” 

Si mai tirziu adauga:

“Daca ar fi sa judecam problema avortului prin  prisma legilor naturale, ar trebui sa apelam la ratiune si stiinta, care tin de tarimul religiei iluminate. Dar aceasta incursiune este exact ceea ce Evanghelicii vor sa evite. Oare care sint expertii relevanti in cazul de fata? Nu sint acestia filosofii, neurologii, embriologii? Evanghelicii vor sa-i excluda din dezbatere pentru ca majoritatea expertilor ofera raspunsuri ce nu sint pe placul lor. Expertii detin doar expertiza seculara, nu si convingeri religioase. Deasemenea, ei (expertii) nu au un raspuns singular in aceasta chestiune – difera in opinii, sint tentativi si nu definitivi. Nu au certitudinea pe care dreapta religioasa o accepta ca un semn al adevarului ultim.” 

Wills este Romano- Catolic, iar Catolicismul, se stie, are o mult mai indelungata traditie in abordarea clara si raspicata a problemei avortului, spre deosebire de Evanghelici (spre rusinea noastra). Cu toate acestea, atacurile autorului tintesc specific spre Evanghelici, acuzindu-i de oponenta impotriva avortului “cu pretul ranchiunei si controversei provocate de aceasta atitudine.” 

Mai apoi, incercind sa-si promoveze propria agenda, autorul admite ca exista diferente de opinie chiar si printre expertii sai preferati , si anume cei seculari – filosofii si oamenii de stiinta –  care “nu ofera un raspuns singular” ci “difera in opinii”. Oare Wills chiar crede ca in eventualitatea in care n-ar mai exista Evanghelici, contraoversa din jurul problemei avortului ar diparea? 

Ar mai fi si alte lucruri de adaugat pe marginea articolului lui Wills (si a cartii sale) pe acest subiect. Este clar ca acest autor si intelectual Catolic are probleme serioase chiar cu propria sa biserica. Dar aceasta idee prin care sustine ca avortul ar fi o problema in exclusivitate seculara, nu va duce nicaieri. Inevitabil, discursul teologic este implicat oriunde exista dezbateri ce privesc viata si demnitatea umana. O lume in care aceste subiecte sint considerate doar de natura seculara, este de domeniul cosmarului.   Is Abortion a theological Issue? Garry Wills says Noby Al Mohler, Posted : Monday, November 05, 2007 @ 5:29 am ET on www.almohler.com 

Anunțuri
3 comentarii leave one →
  1. Noiembrie 17, 2007 1:41 am

    American Christianities=Crestinisme America (idea de pluralitate, sau ca nu exista doar un crestinism)

  2. evedyahu permalink
    Decembrie 2, 2007 8:55 am

    Mohler mentioneaza despre Didache

Trackbacks

  1. dekun2006 » Este Avortul o problema teologica? Garry Wills spune Nu!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: