Skip to content

Un argument impotriva ateilor – Dinesh D’Souza despre Crestinism

Noiembrie 13, 2007

souza2.jpgsouza1.jpgsouza1.jpg

06 Noiembrie, 2007“Crestinii zilelor noastre stiu ca nu mai traiesc, asa cum au trait stramosii lor, intr-o societate in care prezenta lui Dumnezeu era inevitabila. Crestinismul nu mai formeaza baza morala a societatii. Majoritatea dintre noi locuim in mijlocul unei comunitati seculare, unde revelatia crestina nu valoreaza prea mult si unde se vorbeste un limbaj cu totul diferit fata de cel vorbit in bisericile noastre.”  Acestea sunt cuvintele de inceput cu care ne intimpina Dinesh D’Souza in noua sa carte, “What’s So Great About Christianity”.Cartea lui D’Souza a fost scrisa, cel putin in parte, ca si un raspuns la atacurile directe, lansate asupra crestinismului, de personaje ca si Richard Dawkins, Christopher Hitchens si Sam Harris.  El scrie cu destula claritate iar argumentele sale ar trebui sa ne atraga cel putin atentia. D’Souza ii mustra pe credinciosii care aleg cel mai usor mod de a scapa, ascunzandu-se sub umbrela crestinului intelectual in loc sa se confrunte cu problema.  Ei traiesc vieti seculare separate si sacre fara sa recunoasca ca acest lucru este incompatibil cu Sfinta Scriptura.  Iata cum vede el provocarea: “In vremea noastra crestinii nu isi mai intorc celalalt obraz. Ci mai degraba, este timpul sa-i  scoatem afara din templu pe schimbatorii de bani. Atei nu vor sa mai fie ingaduitori. Ei vor sa detina monopolul asupra multimii si sa-i excluda pe crestini. Ei vor ca intrebarile politice precum avortul sa fie despartite de valorile  morale si  religioase. Ei vor sa controleze programa scolara pentru a putea promova o ideologie seculara si sa submineze Crestinismul. Ei vor sa discrediteze pretentiile religiei si sa convinga restul societatii ca, crestinismul nu este doar gresit dar si rau. Ei spun ca religia se face vinovata  de toate crimele care au avut loc in istoria omenirii si de conflictele fara sfirsit din vremea noastra. Pe scurt, ei vor sa faca ca, religia – in special religia crestina – sa dispara de pe fata pamintului.”De fapt, ateii zilelor noastre sunt frustrati ca, credinta in Dumnezeu nu a disparut. Ei au avut o mare incredere ca teoria secularizarii ne va promite o noua era seculara, exilind credinta in Dumnezeu in trecutul umanitatii. Cu toate acestea, asa ceva nu s-a intimplat. Poate ca avem o Europa zdrobitor de seculara, dar americanii au ramas inca oameni religiosi, chiar daca aceasta nu reprezinta imbratisarea unui Crestinism authentic. Intre timp, religia traditionala creste in intreaga lume. Lumea nu devine mai seculara ci din contra tot mai religioasa.

 D’Souza vede lucrul acesta in viata sa personala: “Am descoperit ca lucrul acesta este adevarat in propria-mi viata. Ca si loc de nastere provin din India, si stramosii mei au fost convertiti la crestinism de catre misionarii Portughezi.  Aceasta avind loc in vremea inchizitiei Portugheze, putem spune ca au fost implicate forta si ciomagul. Cind am venit in America, ca si student, prin anul 1978, crestinismul nu era decit o problema ce tinea de nastere si obicei. Chiar daca intrasem in viata moderna din Statele Unite, credinta mea, incet, se adincea. G.K Chesterton numeste acest lucru “revolta din ortodoxie.” Ca si Chesterton, eram razvratit impotriva secularismului extrem si gaseam in crestinism citeva raspunsuri remarcabile atit cu privire la problemele intelectuale cit si la cele practice. Deci, le sunt recunoscator acelor inchizitori pentru ca m-au adus pe calea Crestinismului, chiar daca, cu siguranta, stramosii mei nu mi-ar fi impartasit parerea.”

 Continentul Europei este, acum, marea exceptie, continental secular. D’Souza explica:

 “Apoi avem Europa. Cel mai secular continent de pe glob, este decadent in sensul literal deoarece populatia Europei se micsoreaza vizibil. Rata natalitatii este foarte scazuta in Franta, Italia, Spania, Cehia, si Suedia. Astazi, natiunea europei de vest arata cea mai scazuta rata a natalitatii inregistrata vreodata. Deasemenea si in Europa de Est rata natalitatii este comparativ scazuta.  Nietzsche a prezis ca decaderea Europei va produce acel mizerabil “om pierdut” lipsit de orice scop, si traind in adulter.  Ei bine, in sfirsit, “omul pierdut” a lui Nietzsche este aici si numele lui este Sven.”

 Analiza lui D’Souza scoate in evidenta revolta ateilor impotriva moralitatii crestine, in special, impotriva moralitatii sexuale. Aceasta nu este o observatie sau un argument nou, dar D’Souza se descurca destul de bine:

 “Contrar credintei populare, concluzia mea ar fi  ca ateismul nu este in primul rind o revolta intelectuala ci o revolta morala. Ateii  nu-si regleaza dorintele dupa adevar ci vor mai degraba ca adevarul sa se potriveasca dorintelor lor.  Este ceva cu care ne putem, cu totii, identifica. Exista aceasta ispita chiar si la cei credinciosi. Vrem sa fim salvati atita timp cit nu suntem salvati (eliberati) de pacatele noastre. Vrem sa fim salvati de intreaga multime a  relelor sociale, de saracie, de boala si razboi.  Dar vrem sa fie neatinse relele (pacatele) noastre personale, cum ar fi: egoismul, poftele trupesti si mindria. Avem nevoie de vindecare spirituala, dar totusi nu o dorim. Ca si un parinte care supravegheaza, Dumnezeu ne sta in cale. Acesta este apelul permanent al ateismului: scapa de prietenul aspru (riguros)si da drumul placerilor pacatului si depravarii. Ateii vor sa scape de judecata morala, scapind, mai intai, de judecator.”

 Argumentul lui D’Souza este foarte semnificativ. Acesti atei nu se lupta prea mult cu problemele intelectuale ci mai degraba se simt limitati de restrictiile morale.  Pentru ca sufera din pricina ideii de judecata divina, vor sa scape de judecator.

 Crestinii vor gasi cartea lui Dinesh D’Souza ca fiind de mare folos. Modelul sau apologetic  este G. K. Chesterton, si scrie intr-u stil asemanator acestuia. Gasesc argumentul sau, in care crestinii ar trebui sa imbratiseze evolutia, in timp ce respingem Darwinismul, a fi deloc convingator si inutil. Modelul dominant a teoriei revolutionare este asemeni celui ateu si incompatibil cu Crestinismul ca si Darwinismul classic.
Totusi, cartea este plina de tot felul de argumente interesante si de ajutor, oferite de catre un intelectual crestin care este prins puternic in marea batalie a ideilor. Aceasta carte :”What’s So Great About Christianity” ,vine in ajutorul dezbaterilor noastre publice.
 

Anunțuri
12 comentarii leave one →
  1. Noiembrie 13, 2007 5:20 pm

    Cristi, ai putea pune te rog fonturi mai mari ?

  2. evedyahu permalink
    Noiembrie 13, 2007 6:58 pm

    Good idea…O sa incerc mai tarziu. Nu pot chiar acum. Multumesc de idee. Cristi

  3. cornelm permalink
    Noiembrie 13, 2007 9:57 pm

    Cristi, am dat şi de blog-ul tău. E bună ideea lui Emanuel.
    Fii binecuvântat
    http://mareatrimitere.wordpress.com

  4. CiprianS permalink
    Noiembrie 14, 2007 5:03 am

    Mulţumim de iniţiativă!
    sperăm să prindă….să luăm şi cei bun din wild-wild West!

  5. Noiembrie 14, 2007 3:06 pm

    Foarte faina aceasta cartea.

  6. evedyahu permalink
    Noiembrie 17, 2007 6:46 pm

    Dada – ai citit cartea? O carte f buna, care tocmai o citesc…este The Dawkins Letters…e f buna pt combaterea lui Dawkins…
    Cipri – ai putea sa traduci un articol de-a lui Mohler pe saptamana? Ar fi fain…Te rog sa-mi spui. Multumesc.

  7. Noiembrie 18, 2007 2:56 pm

    Nam citit aceasta cartea, dar din ce spui tu aici, pare sa fie foarte faina aceasta cartea.

  8. Aprilie 2, 2008 12:16 pm

    Promit sa citesc cartea !

  9. Aprilie 2, 2008 1:18 pm

    Omullegii – sa ne spui si noua ce ai invatat. Multumim.

  10. judaspriest permalink
    Iunie 25, 2008 8:19 am

    ce e asa rau sa fi ateu???normal ca oamenilor le place ca in orice poveste sa apara si suparanaturalul dar acesta nu a fost niciodata dovedit.cand am devenit ateu am vazut mult mai clar lucrurile si gandesc mult mai limpede.nu-mi vine sa cred cate tampenii fara sens credeam inainte….Poti fi om bun si fara frica vreunei zeitati ori daca majoritatea credinciosilor sant oamnei buni doar de frica vreunei zeitati inseamna ca sant ipocriti…

  11. Iulie 4, 2008 3:42 pm

    Nu e vorba ca nu poti fi bun fara vreo zeitate, este negarea stiintei ca exista Cineva care a creat universul.

  12. aBlooDyDreamer permalink
    Septembrie 21, 2008 8:37 am

    nu sunt de acord cu aceasta carte deoarece ateii nu ataca crestinismul sau orice alta religie, eu cel putin nu atac crestinii imi expun in schimb opinia in fata acestora. intradevar sau comis multe crime pentru religie ceea ce este foarte grav si ar fi bine sa nu se mai repete in ceea ce priveste opinia lui judaspriest si eu am experimentat acelas lucru

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: