Skip to content

Inapoi la Politeism? – Unii Modernisti vad Monoteismul ca pe o Amenintare

Noiembrie 17, 2007

greekgod.jpgVineri 02, Noiembrie, 2007

Vremurile ciudate in care traim ne incurajeaza sa ne intoarcem de la monoteism inapoi spre formele antice ale politeismului. Argumentul consta in faptul ca monoteismul – credinta in existenta unui singur Dumnezeu — conduce in mod inevitabil la divizare, dusmanie si judecata morala.


Acest argument a aparut de curind, pe paginile ziarului The Los Angeles Times intr-un articol scris de Mary Lefkowitz, profesoara emerit la Collegiul Wellesley. Ea trece direct la subiect : ” Nu de mult unii comentatorii proeminenti seculari si atei, sustineau faptul ca religia „otraveste” viata umana si este cauza nesfirsitelor violente si suferinte. Dar nu religia este otrava; ci monoteismul.”
Deci monoteismul – credinta fundamentala a crestinismului – este o “otrava.” Desigur, ceea ce  Lefkowitz are in mintea dinsei este acel argument precum ca religiile monoteiste, intr-un mod inevitabil, vor veni in conflict cu simplul fapt ca fiecare pretinde cunoasterea si slujirea singurului Dumnezeu adevarat. Iar in ceea ce o priveste pe d-na Lefkowitz, dinsa ii prefera pe grecii antici si
politeismul lor:

Grecii politeisti nu au pledat in favoarea uciderii tuturor celor ce se inchinau unor dumnezei diferiti, si nici n-au pretins ca religia lor are adevaratele raspunsuri. Religia lor, i-a facut pe grecii antici, sa-si dea seama de ignoranta si slabiciunile lor, facandu-i sa recunoasca multiplele puncte de vedere.

Trebuie sa avem in vedere faptul ca Grecii antici au gasit o sumedenie de motive sa se omoare intre ei. Dar Lefkowitz i-a placut religia cu intensitate scazuta a grecilor. Nu avea raspunsurile adevarate,  avea dumnezei neindeminatici, si doctrine neclare. Cu alte cuvinte este o religie perfect potrivita pentru era noastra postmoderna.


Desigur, este mai mult decit atit:


Deschiderea spre dialog si cercetare este un semn distinctiv al teologiei grecesti. Aceasta sugereaza ca adesea deciziile colective duc spre un rezultat mai bun. Respectul fata de punctele de vedere diferite,  descria sistemul de cooperare al conducerii ateniene numit democratie. Spre deosebire de traditiile monoteiste, politeismul greco-roman era multicultural. Grecii si romanii nu au impartasit acest punct de vedere ingust al evreilor antici precum ca divinitatea poate fi doar de gen masculin. Ca si multi alti oameniantici din estul mediteranean, grecii credeau indivinitati de gen feminin si le atribuiau aproape toata puterea pe care o detineau dumnezeii de gen masculin.

Ea argumenteaza ca dumnezeii grecilor, sunt zeitati care dialogheaza, respectind diversele punte de vedere. Desigur,  ei  adesea erau ametiti si prinsi in situatii si comportamente mai putin placute.  Acest lucru nu o deranja pe Lefkowitz, intrucat mai existau si alti feministi care „recunosteau zeitatile feminine.” Aceasta de altfel scuza in mod evident comportamentul dezgustator printre zeitatile grecilor.


In eseul dinsei, Lefkowitz ofera alte argumente pentru adoptarea unui set de credinte politeiste, desi nu a marturisit ca ar crede in vreun Dumnezeu sau dumnezei. Lefkowitz argumenteaza  ca politeismul antic “da socoteala despre lumea sa, care in multe sensuri este mai plauzibila decit cea oferita de traditiile monoteiste. Teologia greaca descurajeaza pe fata increderea oarba bazata pe sperantele nerealiste ca in final totul se va termina cu bine.  Niciodata nu a fost o mai mare nevoie de un astfel de skepticism despre credinta si realizarile umane ca in zilele noastre.”

Asa deci, pare ca in agenda dinsei este mai mult scepticism decit politeism. In orice caz ar prefera sa recomande scepticismul in pofida oricaror pretentii monoteiste.  

 Aici ne confruntam cu una dintre cele mai mari provocari ale zilei. Idee care sustine ca exista doar un singur Dumnezeu  se invirte in jurul celor mai multe ipoteze apreciate ale zilei. Monoteismul intra in conflict cu ideile moderne despre adevar, obiectivitate, stiinta si moralitate….   Nu avem de-a face cu o abordare noua.  Intotdeauna a fost asa. Totusi, acesta este punctul central al crestinismului biblic. Biblia sustine ca exista doar un singur Dumnezeu. Indiferent cit de multi oameni au incercat sa neutralizeze acest adevar, nu au reusit. Daca vreti sa va convingeti, intrebati-l pe Ilie.

Anunțuri
One Comment leave one →
  1. Insurgiam permalink
    Noiembrie 17, 2007 7:25 pm

    Modernistii sunt incadrati pe o cale inerent gresita care nu le permite sa reconstituie in mod corect politeismul antic. Si, totodata, politeismul antic nu era chiar atat de „politeist” precum se crede. In dogma exoterica, intr-adevar, credinciosul intalnea o sumedenie de zei cu nenumarare functii proprii, insa in ezoterismul doctrinar al credintelor pre-crestine, exista o unitate transcendenta. Sunt de acord ca monoteismul actual, in forma in care este perceput de religiile avraamice este o ampla eroare, dupa cum credeau si Traditionalistii, dar nici o reintoarcere in fetisismul politeist nu e o solutie optima.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: