Skip to content

Da, ei au spus-o! – Afirmatii revelatoare

Decembrie 19, 2007

Cei ce se intreaba cu privire la ce a cauzat suparare in randul crestinilor
de buna credinta (orthodox) din confesiunile Protestante traditionale,
nu trebuie sa se uita mai departe de urmatoarele doua afirmatii facute
de doi dintre liderii din aceste conflicte confesionale:

EXEMPLUL A – Episcopul Gene Robinson

Alegerea si consacrarea lui Gene Robinson din 2003, ca si primul episcop
homosexual (declarat public/pe fata) al bisericii Episcopaledin America
a constituit inceputul separarii credinciosilor de buna credinta de
confesiunea care a ajuns acum la o stare de agitatie forte inalta.

Robinson a fost ales ca si episcop in New Hampshire, In timp ce aceea
care i-au dat aceasta functie stiau de faptul ca in anii trecuti aceasta
persoana divortase de sotia sa si locuia atunci (ca si acum) impreuna
cu un alt barbat.

Tine lucrul acesta in minte in timp ce citesti aceasta afirmatie facuta de
curand de episcopul Robinson in timp ce se adresa unor studenti la
Universitatea Nova Southeastern din Florida.

Iata cum cei de la revista Religion News Serviceau relatat aceasta afirmatie:

„Eu mi-am dorit din totdeauna sa fiu o mireasa de luna iunie (a June bride).” –
Episcopul homosexual pe fata V. Gene Robinson din New Hampshire
comunicand studentilor de la UniversitateaNova Southeastern din Florida,
foarte deschis, despreplanurile lui de nunta. Robinson si partenerul sau
Mark Andrew planifica sa intre intr-un “civil union” [ceva asemanator,
dar nu echivalent cu o casatorie civila] in statul New Hampshire in luna iunie.

Robinson a fost citat de catre
Universitatea din Miami News Service (4 Decembrie.).

Totusi, cum va raspunde conducerea bisericiiepiscopale americane
(SUA) la aceasta problema? Fara nici o indoiala cu acceasi atitudine
de acceptare a neacceptabilului care de zeci de ani i-a marcat pe
liderii bisericii.

EXEMPLUL B – Pastorul Lutheran Bradley Schmeling

Bradley Schmeling, pastor in Biserica Lutherana Sf. Ioan [ELCA] din
Atlanta, a fost scos de pe lista clericilor anul acesta dupa ce comitetul
bisericiil-au gasit vinoat de violarea constitutiei bisericesti, find
implicat intr-o relatie cu o persoana de acelasi sex. Schmeling nu a
fost prins in aceasta relatie; dara dezvaluit aceasta relatie liderilor bisericii.

Ulterior acestei intamplari, Biserica Evanghelica Lutherana din America
[ELCA] –ramura cea mai liberala a luteranismului American – a votat
la Chicago sa se pastreze constitutia actuala, dar sa se incurajeze
“restrictie” unor actiuni represive in cazul in care slujitorii sunt gasiti
vinovati de incalcarea regulilor bisericesti. Biserica din Atlanta a refuzat sa-l
elibereze din functie pe pastorul Schmeling.

Editia din 11 Decembrie 2007 a revistei Era Crestina (The Christian Century)
i-a luat un interviu pastorului Schmeling care face urmatoarea afirmatie:

In predicarea mea de la inceputurile slujirii am folosit foarte mult din
limbajul traditional Lutheran. Orice text pe care il studiam il vedeam
bun pentru a predica despre „justificarea prin Har, prin credinta,
nu prin faptele Legii.” Cu trecerea timpului, am inceput sa observ ca
pe oamenii nu erau ingrijorati daca merg in rai sau nu; ci le era teama
ca-si vor sfarsii viata si vor descoperi ca nu a fost nici un “rai” in ea.

Daca problema secolului 20 a fost experimentarea unei orori existentiale,
problema secolului 21 pare a fi comunitatea. Oamenii nu vin la biserica
ca sa auda ca le sunt iertate pacatele; ci vin doar sa experimenteze
legatura cu Dumnezeu, relatiile cu oamenii care stau langa ei pe banca
si cu cei din lume. Din cauza aceasta teologia mea a devenit mult mai
“reala/vie (incarnational) si relationala.”

Putine afirmatii sunt mult mai dezvaluitoare decat acestea. Pastorul
Schmeling este convins ca oamenii nu vin la biserica fiindca sunt
ingrijorati de iertarea pacatelor si de rai. Nu, tot ce doresc ei, sunt
relatii (connection).

Deci, Pastorul Schmeling – Pastorul Lutheran Schmeling – a abandonat
sa mai predice despre “justificarea prin Har, prin credinta si nu prin
faptele Legii” – care este esenta teologiei Lutherane.Intr-adevar,
este insasi esenta Evangheliei.

Acest pastor a schimbat Evanghelia in favoarea unei teologi mai
“reala/vie (incarnational) si relationala.”

Ni se reaminteste ca Martin Luther era in mod constant preocupat
de rai, iad, si pacat. Dupa cum a explicat istoricul Heiko Oberman,
Luther intotdeauna s-a vazut pe sine si pe toti pacatosi, prinsi
intr-o lupta dintre Dumnezeu si Diavol. Raiul si Iadul sunt mereu si
mereu in balanta iar iertarea pacatelor este cea mai mare nevoie
pe care o avem. Luther a inteles “justificarea prin Har, (numai) prin
credinta, si nu prin faptele Legii” a fi singurul adevar ce ce da
siguranta mantuirii noastre.

Desigur, putem presupune ca un pastor care nu este ingrijorat de
iertarea pacatelor, probabil ca va avea o congregatie asemeni lui,
nepreocupata de pacat. Nici o nevoie de iertarea pacatelor…nici o
nevoie de justifcare (indreptatire), nici o nevoie de Evanghelie,
nici o nevoie de un salvator. La urma urmei, aceasta declaratie
explica totul.

Cand auzi oamenii intrebandu-se de ce credinciosii de buna credinta
(orthodox) sunt cu inima zdrobita si ingrijorati de truda (travail) bisericilor lor,
pastreaza aceste declaratii revelatoare in minte.

Ele ne reveleaza problema intr-o tragica coaja de nuca.
________________
Biografia lui Martin Luther scrisa de Profesorul Heiko
Oberman, Luther: Omul intre Dumnezeu si Diavol (Man
Between God and the Devil), ramane publicata de Yale
University Press. Interviul cu Pastorul Bradley
Schmeling nu este disponibil online, dar poate fi
gasit sub denumirea ” Ministry and Mission: An
Interview with Bradley Schmeling,”
The Christian Century (Era Crestina),
11 Decembrie, 2007 paginile 10-11.

Anunțuri
No comments yet

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: