Skip to content

CRESTINISM contra ISUSIANIM – Ispita Postmoderna

Ianuarie 21, 2008

bible441.jpg 

Cele mai severe forme ale gandirii postmoderne sunt in general prezente in lumea academica, dar ideologia postmoderna  se „scurge” in forme diferite si in cultura populara.  In timp ce teoreticienii literaturii postmoderne dezbat semnificatia „metanaratilor totale (totalizing),” in pietatea (religia) populara putem observa substituirea raspandita a crestinismului biblic cu „spiritualitate.”

In acest sens, spiritualitatea este un proiect concentrat pe „eu” si e oricand negociabil – mai mult despre „semnificatie” decat despre adevar.  Unde isi are locul Isus Hristos in toate astea?  Darrel L. Bock si Daniel B. Wallace argumenteaza ca in cultura populara exista o incercare de a „detrona pe Hristosul Bibliei.”  Ei argumenteaza aceasta in cartea Dethroning Jesus (Detronandu-l pe Isus – Thomas Nelson).

Dupa cum Bock si Wallace explica, crestinismul classic este inlocuit cu „Isusianism” (Jesusanity).  In cuvintele lor:

„Isusianimul” este un termen nascocit pt a descrie o naratie alternativa cu privire la Isus.  Aici centrul naratiei este tot Isus, dar Isus ori ca un profet or un invatator de intelepciune religioasa.  In Isusianism, Isus ramane foarte bine Isus din Nazaret.  El arata drumul catre Dumnezeu si conduce oamenii intr-o umblare (calatorie) cu Dumnezeu.  Rolul lui este in mod special unul de invatator, ghid, si exemplu.  Pozitia speciala a lui Isus are de a face cu discernamantul Lui cu privire la conditia umana si iluminarea pe care el o aduce in privinta asta.  Nu exista intronare a lui Isus la dreapta Tatalui, ci numai puterea invataturii si exemplului Lui.  El este unul intre multi – poate cel mai bun, si unul de la care se merita sa invatam si care merita sa-l urmam.

Crestinismul biblic ne invata ca Isus Hristos este in intregime om si in intregime Dumnezeu.  Asa ca nu e nevoie ca Isus sa fie „facut asemenea oamenilor” (humanized).  Dupa cum apostolul Pavel ne-a invatat in Filipeni 2:5-11, Isus sa smerit ca sa se face pe deplin asemenea oamenilor.  Asa ca adevarata problema a Isusismului nu are de a face cu aducerea lui Isus in randul oamenilor, ci cu negarea dumnezeirii Lui.  Crestinismul si Isusismul spun doua istorioare diferite si reprezinta doua credinte diferite. Dupa cum Bock si Wallace explica:

Amandoua variante ale acestei istorioare respecta mult pe Isus, dar sunt istorioare foarte diferite cu privire la importanta Lui.  Intr-o varianta oamenii se inchina la Isus (Jesus is worshiped).  In cealalta, el e doar respectat.  Intr-o varianta El este asociat in mod intim cu Dumnezeu.  In cealalta, el arata spre Dumnezeu.  Intr-una El este Calea.  In cealalta El arata Calea.  Nu putem sa intelegem discutia publica despre Isus fara sa intelegem ca discutia are de a face cu aceste istorioare (variante) diferite.

Dethroning Jesus vine in urma a multor conversatii si atentii ale mass media dedicate asa numitelor evanghelii ale lui Iuda si Toma, si colectiei cunoscute ca si evanghelile gnostice.  Aceste texte, care nu au fost niciodata acceptate de biserica ca si Scriptura, prezinta niste portrete foarte diferite despre Isus decate cele prezentate de apostolic si marturisite de crestinii biblici.  Aceste descrieri (understandings) diferite sunt acum representate de niste portrete foarte diferite ale lui Isus de pe piata publica postmoderna.  Dupa cum Bock si Wallace argumenteaza:

Portretul lui Isus de pe piata (in the public square) a dus la doua istorioare (variante) despre Isus, si asta in ciuda faptului ca amandoua variatele au fost numite deseori Crestinism.  Una este Crestinism, iar cealalta este Isusism.  Diferenta dintre cele doua versiuni a iesit la suprafata din mai multe motive, si am incercat sa prezentam pe cel mai relevant in introducere.  Patru curente de baza au contribuit la aparitia acestor portrete asa de diferite ale lui Isus: (1) schepticismul istoric, (2) noua imaginatie (new imagination), (3) factori culturali care au adus o schimbare in felul cum evaluam lucrurile, si (4) dorinta innascuta din oameni sa caute, sa inteleaga si reziste la ceea ce e spiritual.  In aceste patru curente sunt 12 factori diferiti: (1) schepticismul cu privire la orice religie legata de o institutie, (2) aparitia „higher criticism” (?), (3) noile descoperiri arheologice, (4) a mai mare schimbare in felul cum vedem/privim istoria (scrisa de invingatori si invinsi), (5)o apelare selective la evidenta din trecut, (6) felul in care Crestinismul este predate in multe programe de studii religioase, (7) cresterea marita a atentiei mass-media, (8) atractia romanelor populare care se pretend istorice (sunt o combinatie de istorie si fictiune), (9) curiozitatea prezenta in cautarea unei experiente (calatorii) spirituale, (10) dorinta culturala de a lua in considerare varietatea religioasa, (11) recunoasterea tot mai clara ca religia motiveaza oamenii, si (12) un fundamentalism rigid.

Toti acesti factori au rolul lor, dar fara indoiala ca atentia sporita a mass-media este unul din factorii cei mai importanti.  Multa din aceasta atentie e superficiala si amatoare.  De exemplu, The National Geographic, ar trebui sa fie rusinat de sensationalimul provocat prin promovarea unor afirmatii exagerate si eronate cu privire la Evanghelia dupa Iuda in revista lor si la televiziune.  Autorii cartii Dethroning Jesus ajuta la ingroparea a multor afirmatii confuse facute in ultimii ani, raspunzand acelora care ataca integritatea Noului Testament si acelora care promoveaza afirmatii senzationaliste (?) cum ar fi descoperirea „mormantului pierdut la lui Isus.”

Bineinteles, mult mai mult e la mijloc aici decat o disputa cu privire la doua abordari intelectuale rivale cu privire la Isus.  Dupa cum Bock si Wallace recunosc, ‘Crestinismul nu este Isusim pentru un motiv.  Isus nu este numai despre idei.” Nu trebuie niciodata sa subapreciem urgenta de a intelege doctrina in mod correct si intelegerea lui Isus asa cum e prezentat de Biblie.  Dar Isus ne cere CREDINTA si nu numai o intelegere (cunostinta) corecta.

Isusianismul se potriveste mintii postmoderne si atitudinii (mood) postmoderne, dar nu poate sa salveze.  Noi nu cunoastem intr-adevar ce inseamna (ce este) Crestinismul daca nu intelegem ce nu inseamna (ce nu este).

Anunțuri
5 comentarii leave one →
  1. vanblogh permalink
    Ianuarie 25, 2008 10:51 am

    http://vanblogh.wordpress.com/2008/01/24/chipul-the-image/
    Şi poate mai aruncaţi o privire la celelalte articole despre postmodernism prezente pe blogul meu.

  2. vanblogh permalink
    Ianuarie 25, 2008 10:51 am

    http://vanblogh.wordpress.com/2008/01/24/chipul-the-image/
    Şi poate mai aruncaţi o privire la celelalte articole despre postmodernism prezente pe blogul meu. S-auzim numai de bine!

  3. evedyahu permalink
    Ianuarie 25, 2008 12:40 pm

    Merci. O sa incerc sa ma uit.

  4. vanblogh permalink
    Ianuarie 25, 2008 5:27 pm

    Stimate adresa de email eviu@juno.com este invalidă ! De acolo mi s-a indicat că mi-ai comentat pe blog.

    I’m afraid I wasn’t able to deliver your message to the following addresses.This is a permanent error; I’ve given up. Sorry it didn’t work out.

    :
    64.136.52.37 does not like recipient.
    Remote host said: 550 eviu@juno.com is not a valid user
    Giving up on 64.136.52.37.

    Să fie la derută? Să-ţi mai răspund la întrebări acum ? Hai că încerc !

    Cine sunteţi eu, sau toţi care am putea fi reprezentaţi de site-ul vanblogh ?

    Nişte creştini din Petroşani, jud. Hunedoara, România. O biserică evanghelică independentă, nici carismatică, nici de rit vechi şi mai puţin „liberă” 🙂 Doar creştini, fără apartenenţă organizatorică la vreun cult recunoscut care ne strîngem într-o adunare ad-hoc, fără carte membrală ca oamenii să nu trebuiască să-şi „schimbe religia” oficial. De dorit, să-şi schimbe purtarea! Afinităţile doctrinare ţin de protestantism…de creştinismul clasic şi istoric. Eu mă numesc Teodor Macavei. 40 de ani….familie, copii, etc. Împătimit de apologetică (vezi, http://www.rcrwebsite.com, secţiunea de apologetică) şi de învăţarea verset-cu-verset a Scripturilor, public sau particular. Ocupaţie profesională ? Cele antemenţionate nu-mi permit altceva mai profitabil de atît !

    Mă aştept acum la aceeaşi sinceritate din partea ta.

    ” How can u upload a powerpoint presentation?”

    Îţi faci un cont pe slideshare.net unde ţi se dă un „widget” pe care ulterior îl integrezi în site-ul blogul tău. Dacă ai nevoie de ajutor la treaba asta, contactează-mă. Ajută să fie cineva care a mai trecut prin asta.

    S-auzim de bine,
    Teodor Macavei

  5. vanblogh permalink
    Ianuarie 25, 2008 5:30 pm

    Am verificat adresa site-ului menţionat unde am mai fost publicat online, site veteran în ale creştinismului şi nu te-ar fi dus la el din cauza virgulei. Rectific acum: http://www.rcrwebsite.com
    Site-ul acela este iniţiativa unui misionar american din Cj.
    Scuze !

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: