Skip to content

Este credinta in DUMNEZEU doar un fenomen natural?

Aprilie 5, 2008

Traducerea – C. S.

Tentativa de a explica fiecare dimensiune a universului in termeni pur naturali/firesti este unul dintre monumentalele proiecte ale lumii moderne. Daca existenta unui Creator supranatural este negata, atunci totul – chiar totul – trebuie sa fie explicat prin cauze pur naturale si materiale.

Explicarea unor aspecte ale experientei umane va ridica o dificila si deosebita provocare pt cei care imbratiseaza o perspectiva naturala, dar unii oameni de stiinta muncesc din greu pt a fi capabili sa preintampine provocarea.

Deja de cativa ani, Daniel Dennett de la Universitatea Tufts a tentat o explicare pur naturala a constiintei umane. Eforturi similare au fost consacrate descoperirii originii ipotetic naturale a sentimentului morale. Altii se trudesc acum sa propuna o abordare pur naturala a originii credintei lor in DUMNEZEU.

The Econimist (o publicatie londoneza) informeaza ca un grup de oameni de stiinta, inarmati cu un buget multi-milionar, conlucreaza intr-un proiect cunoscut ca „Explaining Religion/ Justificand religia”. Revista prezinta acest proiect ca fiind „cel mai important studiu stiintific al acestui subiect. Demarat in Septembrie anul trecut, se va derula pe durata a trei ani si implica cercetatori de la 14 universitati si o plaja larga de discipline de la psihologie la economie . Si este numai ultima expresie a tendintei crescande a stiintei de a-si baga nasul in treburile lui DUMNEZEU”.

Din reportajul din The Economist:

Experimentul pe care-l finanteaza este creeat sa investigheze mecanismele folosite pt reprezentarea unei divinitati omnisciente, daca (si cum) credinta intr-o asemenea „camera de control” ar putea fi valorificata de DUMNEZEU ca un succes reproductiv fata de-un avantaj individual darwinian, si daca religia sporeste reputatia unei persoane – de exemplu, au impresia oamenii ca cei care cred in DUMNEZEU sunt mai de incredere decat cei care nu cred? Cercetatorii vor cauta sa stabileasca daca religiile diferite cultiva niveluri diferite de co-operare, din ce motive si daca o astfel de co-operare atrage beneficii colective/comune, atat comunitatilor religioase cat si celor din afara lor.

E o agenda ambitioasa. Din fericire, alti cercetatori au fost deschizatori de drumuri. Patrick McNamara, de exemplu, este conducatorul Laboratorului Evolutinist de Neurocomportamente al Universitatii de Medicina din Boston. El se ocupa de oamenii care sufera de boala Parkinson. Aceasta maladie este cauzata de nivelul scazut de dopamina –o molecula mesager, in anumite parti ale creierului. Intr-un studiu preliminar, dr. McNamara a descoperit ca cei cu boala Parkinson au un nivel mai scazut de religiozitate decat indivizii sanatosi si diferenta pare a se corela si cu severitatea bolii. Din acest motiv el suspecteaza o legatura cu nivelulu dopaminic si conduce chiar acum un studiu care-i implica pe cei carora li se administreaza medicamente care cresc nivelul de dopamina si cei carora nu li se administreaza aceasta medicatie.

Deci cercetatorii vor folosi biochimia pentru a explica de ce cred oamenii in DUMNEZEU? Ei bine, intr-un anume sens este chiar necesar pt angajamentul intelectual al celor care cred ca totul trebuie sa aiba o explicatie naturala. In aceasta problema, cei care-si asuma naturalismul si materialismul nu mai au unde sa scotoceasca decat in creierul uman si in biochimia lui. Nu este credinta in DUMNEZEU nimic mai mult decat gene, substante chimice si neuroni? Nu este teologia realmente numai neurologie?

E mai mult in aceasta poveste, desigur. Reportajul din The Economist este plin de astfel de presupuneri stranii.

De exemplu:

Religia are mare nevoie de o explicatie biologica. E un fenomen ubicuitar (prezent peste tot – n.tr.) – unul demonstrabil a fi marker de specie al Homo Sapiens – dar unul enigmatic. Nu are acele beneficii vadite asemeni unui alt marker al umanitatii, limbajul. Cu toate acestea consuma o uriasa cantitate de resurse. In plus, spre deosebire de limbaj, este subiectul unor divergente violente. Stiinta a facut, totusi, un progres semnificativ in intelegerea biologiei limbajului, de la punctul de procesare in creier pana la modul exact in care-si comunica intelesul. Istoria, de asemenea, pune religia sub microscop.

Ce sa-ntelegem din acestea? The Economist pretinde ca credinta in DUMNEZEU „necesita o explicatie biologica”. Dovada acestei „necesitati” este ca religia, explica revista, „este un fenomen ubicuitar”, asemeni limbajului. Chiar deduce ca religia poate fi un „marker de specie” al Homo Sapiens. Dar, sugereaza mai apoi revista, limbajul are „beneficii vadite” care lipsesc religiei.

Pe de o parte, aceasta separare a limbajului de alte aspecte al culturii sfideaza ceea ce antropologii, cum ar fi Clifford Geertz, au presupus de decenii – ca societatile sunt adunate/grupate in jurul „sistemelor lingvistico-culturale”. Limbajul nu exista prin el insusi.

Pe de alta parte, The Economist sustine ca religia, „in contrast cu limbajul”, adesea conduce la violente . Limbajul nu conduce niciodata la violenta? Chiar asta vor sa spuna autorii acestui articol? Vorbiti cu separatistii basci sau vizitati Catalonia – sau chiar priviti mai aproape, in Quebec,

Apoi revista priveste spre cateva din provocarile pe care credinta in DUMNEZEU le ridica pentru cei care sustin o perspectiva evolutionista. In ceel din urma, daca credinta in DUMNEZEU a supravietuit procesului evolutiei, trebuie sa serveasca unor scopuri. Dupa cum concluzioneaza revista:

Biologii evolutionisti tind sa fie atei si cei mai multi ar fi surprinsi daca investigatiile stiintifice asupra religiei nu s-ar sfarsi cu ceva care sa le sustina punctul de vedere. Dar daca predilectia pentru comportamentul religios este chiar o trasatura a dezvoltarii / evolutiei, atunci ei se aseaza intr-o pozitie de dialog din care nu pot beneficia de ea, asa cum un sceptic nu are beneficii in urma efectului placebo al homeopatiei. Poate, totusi, DUMNEZEU este Cel care va rade la urma – fie ca EL chiar exista, fie ca nu.

Ei bine, a crede in DUMNEZEU reprezinta intradevar a crede in CEL care „va rade la urma” , intr-un fel de-a spune. Chiar unii dintre cei care au imbratisat perspectiva evolutionista trebuie sa admita ca, asa cum a facut David Sloan Wilson, „secularismul este biologic foarte prost adaptabil. Avem in cel mai bun caz doar doi copii. Oamenii religiosi sunt cei care nu fumeaza si nu beau, traiesc mai mult si sunt mai sanatosi.”

Considerati acest studiu ca beneficiind de atentia sporita a mass-mediei. „Explicand religia” este inca o dovada ca naturalismul nu se potriveste ca perspectiva globala. „Ordinea” naturala nu este explicabila prin ea insasi. Chiar credeti ca moralitatea este doar o problema ce tine de biochimia creierului? Daca e asa, de ce inchidem criminalii? Din fericire, cei mai multi oameni sunt suficienti de rationali sa realizeze ca o explicatie biochimica a moralitatii inseamna sfarsitul responsabilitatii personale. Vreti sa traiti intr-o astfel de lume?

Tentativa de a nascoci o explicatie complet naturala a credintei in DUMNEZEU este mai mult decat neverosimila. Dar, pentru cei care sustin evolutionismul natural, aceasta e un munte pe care trebuie sa-l escaladeze. Va fi fascinant de privit. Pastrati-va biochimia creierului in alerta.

Anunțuri
2 comentarii leave one →
  1. Mai 3, 2008 3:55 pm

    Dan Dennet are o intreaga carte pe tema asta: „Religia ca un fenomen natural”.

    Asertia lui C.S. Lewis conform caruia e mai probabil ca sa existe un univers supranatural care sa valideze o singura religie (din alte zeci de mii) decat ca toate religiile sunt manifestari ale unor trasaturi ale mintii omenesti e doar atat: o afirmatie nesustinuta 🙂

    Oamenii religiosi traiesc cel mai bine, huh?
    Traiau bine si inainte sa apara principiile secularismului – al separarii bisericii de stat?:)
    Doar atunci era religia la putere….

  2. Mai 3, 2008 3:57 pm

    Ca sa fiu mai specific cu ultima fraza, ma refer la evul mediu, sau la orientul mijlociu contemporan…

    E usor sa fii credincios si sa zici ca e buna viata ta, cand de fapt traiesti pe niste principii create de oamenii carora te opui, iluministii anti-clericali din secolele trecute.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: