Skip to content

Un cavaler al mintii” – Dawkins, Darwin si Batalia viziunilor asupra lumii

August 16, 2008

The Times (Londra) a scos un articol cu titlul care spune,” Dawkins impinge Creationiste in supa primordiala.” Acum, asta o sa iti atraga atentia,

Dawkins, caruia ii face placere sa fie cunoscut ca „rotweillerul lui Darwin” i-a fost data o noua serie in trei parti la televiziunea britanica, intitulata „Dawkins vorbeste despre Darwin”. Presa britanica il copleseste cu aplauzele ei, iar Dawkins pare sa fie intr-o forma foarte buna.

Asa cum izbucneste reportera Kate Muir:

Richard Dawkins este acel specimen rar, un intelectual public, un cavaler al gandului care intra in batalia impotriva ignoarantei si nebuniei populatiei. Spre deosebire de francezi care se inchina intelectualilor lro publici, dandu-le nume de alint ca les intellos, si difuzandu-i in mod regulat la televiziunii serioase si in presa scrisa, britanicilor le place sa isi puna academicienii intr-un colt mucegait, or sa rada de ei. Nu asa au stat mereu lucrurile: Victorienii, cu lecturile lor publice si societatile lor regale, se desfatau in dezbareri si sarbatoreau extazul unei cunostinte proaspete.

Aceaste este o intelegere reprezentativa pentru masmedia de elita. Aceia care nu accepta Evanghelia dupa Darwin (sau Dawkins) sunt pur si simplu niste ignoranti, poate niste ignoranti invincibili, si Dawkins este asadar un „cavaler al mintii” care se lupta cu ignoranta.

Acea abordare este o incercare fatisa de a incheia orice dezbatere asupra Darwinismului sau teoriei evolutionismului. Metodologia este simpla de priceput – doar reclasifica toata opozitia fata de evolutie ca ingnoranta si stabileste teoria evolutionista ca singura viziune asupra lumii acceptabila. Muir il zugraveste pe Dawkins ca un apostol al ateismului, salvand publicul din ignoranta. ” In aceste vremuri sterpe si fara gandire,Dawkins da oamenilor ceva substantial de mestecat.” scrie ea. „Audienta lui este surprinzator de recunoscatoare si de asemenea, usurata sa ada ca cineva loveste creationisti si ii azvarle in supa primordiala, in timp ce explica ateismul in mod pozitiv.”

Acesta este abordarea pe care Dawkins insusi admite ca o are, asa cum explica Muir:

Dawkins spune ca selectia naturala este „cea mai importnta idee care a aparul in mintea umana” , schimbarea lenta a speciilor de-a lungul milioanelor de ani, este o idee care desaproba teoria designului inteligent a lui Dumnezeu.

Faptul ca inca incercam sa vindem evolutionismul unei mari parti a publicului il deranjeaza. „Este ciudat ca in multe feluri selectia natura este inca dezbatuta,” spune el. „Dar nu este dezbatuta de cineva care sa stie despre ce vorbeste.” Intr-adevar, Dawkins refuza sa imparta scena cu creationisti. „Nu-mi place sa le dau oxigenul respectabilitati, sentimentului ca daca sunt pe o platforma dezbatatnd cu un om de stiinta, trebeuie sa existe un dezacord real. O parte a dezbaterii este in intregime ignoranta. Este ca si cum n-ai stii nimic despre fizica dar ai dezbate cu pasiune teoria relativitatii a lui Einstein.”

In acest punct Dawkins este in mod caracteristic de ajuto in a expune adevarata viziune asupra lumii, a evolutionismului. In cuvintele sale, evolutia dezaproba „teoria religioasa a unui design inteligent de catre Dumnezeu”

In alte cuvinte, Dawkins are la fel de putin respect pentru evolutionisti deisti ca pentru creationisti. Evolutinosti teisti cred ca au scapat de ura darwinistilor prin a incerca abele solutii. Dawkins nu va permite asa ceva. Darwinismului nu permite nici un fel de design inteligent, si totusi acesta sta la centrul a ceea ce se numeste evolutionismul teistic. Afirmatia este ca Dumnezeu a „folosit” evolutia pentru a crea cosmosul, si pentru a crea organismele vii in mod deosebit. Afirmatia este extinsa si la fintele umane cu argumentul ca Dumnezeu a intentionat ca procesul evolutiei sa duca la acesta fiinta deosebita.

Dawkins vede prin totate astea si refuza ideea unei inteligente divine in totalitate. Orice design violeaza principiul de baza si mecanismul evolutiei.

El de asemenea vede ceva de o importanta de egalat – Crestinismul n-are nici o coerenta cu privire la dotrina biblica a creatiei. Asa cum explica Muir:

Pentru Dawkins exista un pom al vietii; dar nu cel care apare langa Adam si Eva, ci acela care a fost schitat de Darwin cu acele doua cuvinte desupra lui „Ma gandesc”, aratand cum diferite specii inramuresc incet din altele de-a lungul a milioane de ani pana pesti sunt pe o ramura si primatele pe o alta opusa ei. Daca creationsmul cade, la fel, in mod logic pentru Dawkins, cade si toata religia caladita pe el.

Acesta este un alt punct de baza al acordului. Daca doctrina biblica a creationismului cade, atunci intreaga poveste biblica se destrama. Esenta de baza a liberalismului teologic este sa arunce ceea ce lumea moderna considera a fi ofensiv si sa pastreze partile acelea ale masajului crestin care pot fi pastrate sau salvate. Dawkins intelege ceea multi dintre teologi liberali nu inteleg – ca nu poti salva nici o forma de adevar crestin coerent fara doctrina biblica a creatiei. Aceia care abandoneaza relatarea biblica a creatiei submineata intreaga pretenti de adevar crestin.

N-ar trebui sa ia un „un cavaler al mintii” ca sa pricepi asta.

Anunțuri
No comments yet

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: