Skip to content

UNDE INCEPE POVESTEA CRACIUNULUI?

Ianuarie 8, 2010

Deoarece Sarbatoarea Nasterii Mantuitorului se apropie cu repeziciune (articolul a aparut pe data de 21.12.2009 n.tr.), atentia noastra se indreapta grabita spre cuvintele naratiunii Nasterii gasite in Evangheliile lui Matei si Luca. Acesta e un reflex sanatos. De fapt, Evanghelia lui ISUS HRISTOS se bazeaza/se intemeiaza pe istoricitatea  evenimentelor care au avut loc in Betleem la nasterea SA. Intelegerea noastra asupra  identitatii lui ISUS HRISTOS se trage direct din aceste naratiuni si increderea noastra se intemeiaza pe faptul ca Matei si Luca ne-au transmis date credibile istoric si completamente reale despre evenimentele care au insotit Nasterea lui HRISTOS.

O privire mai atenta a ambelor naratiuni din evangheliile amintite, ne descopera  bogatii pe care familiaritatea cu textele ni le-ar putea ascunde. Matei incepe cu genealogia lui HRISTOS, demonstrand prin succesiunea generatiilor  ca Israel a anticipat nasterea Fiului lui David – Mesia. Luca, intentionand sa relateze ordonat si amanuntit evenimentele privitoare la ISUS, incepe cu proorocia nasterii lui Ioan Botezatorul si apoi se misca spre expunerea conceptiei din fecioara a lui ISUS.

O lecturare atenta a evangheliilor lui Matei si Luca ne va revela – in ambele cazuri – eleganta detaliilor si marea intindere a naratiunii Nasterii lui HRISTOS. Matei acorda o atentie deosebita implinirilor profetiilor din Vechiul Testament. Nasterea din fecioara, nasterea lui HRISTOS in Betleemul Iudeii, masacrul pruncilor poruncit de Irod, calatoria spre Egipt, respectiv rolul lui Ioan Botezatorul de antemergator/vestitor – sunt toate prezentate ca fiind impliniri specifice/punctuale ale profetiilor Vechiului Testament.

Fiecare cuvant al Vechiului Testament arata spre HRISTOS. ISUS nu reprezinta numai implinirea tuturor profetiilor Vechiului Testament privitoare la EL, ci este si implinirea perfecta a Legii si Proroocilor –  ansamblul complet al Scripturilor Vechiului Testament. Povestea Craciunului nu incepe in Betleem, Mesia fusese promis pentru Israel. Dupa cum expune Luca, Simeon, tinandu-l la piept pe pruncul ISUS a inteles ca acest copilas este „ HRISTOSUL lui DUMNEZEU” – Mesia, Fiul davidic. Simeon a inteles limpede acest lucru – astfel ca povestea Craciunului nu incepe in Betleem, nici macar in Ierusalim.

Deci, unde incepe povestea Craciunului? In Evanghelia lui Ion citim: „ La inceput era Cuvantul si Cuvantul era cu Dumnezeu si Cuvantul era Dumnezeu. El era de la inceput cu Dumnezeu. Toate lucrurile au fost facute prin El; si nimic din ce a fost facut n-a fost facut fara El.” ( Evanghelia dupa Ioan 1: 1-3)

Prologul Evangheliei lui Ioan indreapta atentia spre creatie si HRISTOS, Logosul divin – ca agent al creatiei. In continuare, cu un limbaj parca extras direct din cartea Geneza, Ioan isi incepe evanghelia folosind expresia „la inceput”.

In alte cuvinte, povestea Craciunului incepe inainte de creatia universului.

Dupa cum sarbatorim Craciunul si admiram povestea lui, trebuie sa fim foarte atenti sa nu consideram ca inceput al intregii povesti Betleemul, nici chiar Nazaretul – unde Maria a fost vizitata de ingerul Gavril, purtator al mesajului ca ea urma sa devina mama lui Mesia.

Nu trebuie sa incepem nici chiar cu Moise si profetii si cu asteptarea venirii Fiului Omului, promisul Rob al Durerii, sau prevestitul Fiul a lui David. Trebuie sa incepen inaintea creearii lumii, inaintea creearii umanitatii, respectiv a caderii in pacat a acesteia.

De ce aceasta atat de important? Daca o expunem simplu, daca detinem o falsa poveste de Craciun, obtinem o Evanghelie falsa. Expusa intr-un mod neglijent, povestea Craciunului ar parea a fi „planul B” a lui DUMNEZEU. In alte cuvinte, putem face ca povestea Craciunului sa sune mai degraba ca o razgandire a lui DUMNEZEU spre un alt plan, mai degraba decat ca fiind implinirea tuturor promisiunilor facute de EL. Trebuie sa fim foarte atenti in expunerea povestii Craciunului intr-un asa mod incat sa facem Evanghelia clara.

Craciunul nu este al doilea plan al lui DUMNEZEU. Inainte de a crea lumea, DUMNEZEU a prestabilit ca pacatosii sa fie salvati prin Sangele propriului Sau Fiu. Intreaga naratiune a Bibliei indreapta spre acest adevar esential – DUMNEZEU a hotarat mai dinainte sa-Si aduca Glorie prin salvarea omenirii decazute, rascumparata si castigata de Propriul Sau Fiu, ISUS HRISTOS. Betleemul si Calvarul sunt parti esentiale ale planului Sau de la inceput, dinainte ca universul sa fie adus in existenta, dupa cum Fiul s-a smerit prin ascultare de Voia Tatalui in creatie.

Povestea Craciunului nu incepe in Betleem, dar privim in corespunzator Betleemul ca fiind scena celui mai important si decisiv eveniment din istoria omenirii – intruparea Fiului lui DUMNEZEU. Chiar daca ne indreptam atentia spre Betleem, trebuie sa ne amintim ca istoria salvarii noastre nu incepe acolo. Aceasta poveste isi are inceputul in Vointa eterna a lui DUMNEZEU.

„ La inceput era Cuvantul si Cuvantul era cu Dumnezeu si Cuvantul era Dumnezeu. El era de la inceput cu Dumnezeu.” Aici incepe povestea Craciunului, iar Ioan ne indreapta direct spre esenta/miezul celor intamplate la Betleem: „ Si Cuvantul S-a facut Trup si a locuit printre noi, plin de har si de adevar. Si noi am privit slava Lui, o slava intocmai ca slava singurului nascut din Tatal” ( Evanghelia lui Ioan 1: 14)

Sa ne asiguram ca detinem o poveste a Craciunului curata, dreapta de la inceput pana la sfarsit.

Traducere: Ciprian Sturz

Anunțuri
2 comentarii leave one →
  1. Anda permalink
    Ianuarie 20, 2010 8:27 pm

    Sa sarbatorim Pastele la fel ca si Craciunul cu totii in aceeasi zi
    http://www.onedate.org

Trackbacks

  1. Noutăţi pe Al Mohler.com: erezia nu este eroică, persoane non-umane?, moartea unei feministe, noua religie? VERDE! « Marius Cruceru

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: