Skip to content

Predicatori care nu cred – scandalul pastorilor apostati

Martie 22, 2010

Exista clerici care nu cred in DUMNEZEU? Aceasta este intrebarea ridicata de un nou studiu care va atrage cu certitudine in mod considerabil atentia – si e normal sa fie asa. Doar cativa membri ai bisericii par sa fie dezinteresati cu privire la optiunea de a crede in DUMNEZEU a pastorilor lor.

Studiul a fost condus de Centrul de Studii Cognitive al Universitatii Tufts sub directa indrumare a lui Daniel C. Dennett si a Lindei LaScola. Dennett, desigur, este o figura proeminenta a “Ateismului modern” – o miscare noua, agresiva si influenta care a castigat o importanta audienta in numarul elitelor intelectuale si in media.

Dennett este un  om de stiinta, un cercetator a carui lucrare, Rupand vraja, sugereaza ca credinta in DUMNEZEU trebuie sa serveasca la un moment dat ca un important obiectiv evolutionist, acordand un avantaj evolutionist celor care cred in viata vesnica comparativ cu cei care nu cred. Realitatea mortii, presupune Dennett, putea fi foarte bine factorul precipitant. Urmarind sa afle semnificatia vietii in fata mortii (si incurajand, de-asemenea, reproducerea), Dennett sugereaza ca oamenii primitivi au inventat ideea de DUMNEZEU si viata vesnica.Acum, sustine el, nu mai avem nevoie de astfel de crezuri primitive.

Interesant este ca Dennett propune, de-asemenea, o noua interpretare a teologiei liberale. Luand in calcul ca multi contemporani pretind a fi crestini fara a imbratisa vreo linie teologica specifica, Dennett sugereaza ca acest mod al lor de a crede n-ar trebui incadrat ca si  “credinta”, ci mai degraba ca si “incredere/crezand in credinta”

Lasandu-l pe Dennett sa-si defasoare scenariul  ateist, putem pe buna dreptate sa presupunem ca ar fi  patruns de o adanca emotie  sa vada lucratorii crestini si credinciosii de rand abandonandu-si credinta. De fapt, miscarea Ateii Moderni a facut din asta o tinta fatisa. Astfel, acest nou studiu, Predicatorii care nu cred, trebuie lecturat in acest context. Si trebuie lecturat. Acest studiu trebuie sa atraga atentia oricarui care este preocupat de integritatea Bisericii si a credintei crestine.

Dennett si LaScola au intreprins acest proiect cu scopul de a cauta si descoperi pastori si lucratori ne-credinciosi care isi continua lucrarea in biserici intr-o “tainica ne-credinta” . “Micul si subiectiv-selectatul” esantion de lucratori reprezinta un model miniatural al colapsului teologic din inima/mijlocul multor biserici si denominatiuni.

In raportul lor, Dennett si LaScola prezinta cinci studii de caz facute pe lucratori ne-credinciosi, trei apartinand denominatiunilor liberale (“liberalii”), iar doi provenind din denominatiuni conservatoare (“literalii”).

Wes, un metodist, si-a pierdut increderea in Biblie in timpul studiilor in cadrul unei scoli teologice liberale. “Am mers la seminar crezand ca Adam si Eva au fost persoane reale”- explica el. Acum nu mai crede nici ca DUMNEZEU exista. In conceptia sa, DUMNEZEU reprezinta  doar un cuvant care “poate fi foarte expresiv folosit in unele din multele stari meditative” si un “fel de poezie scris de fiinta umana”

Membrii bisericii sale nu stiu ca el este ateu, dar – explica el – ei insisi sunt intr-o oarecare masura liberali. Colegii lui de lucrare sunt chiar mai liberali:”au fost de-mitologizati, o sustin cu mana pe inima. Ei nu cred ca ISUS a inviat literalmente din morti, nu cred ca S-a nascut dintr-o fecioara. Nu cred nici unul dintre acele lucruri care ar  cauza mare agitatie in bisericile lor”.

Rick, un misionar intre studenti apartinand Bisericii Unite a lui Christos, probabil cea mai liberala dintre denominatiuni, a fost  agnostic in seminar si se pare ca si-a pierdut toate crezurile odata cu absolvirea lui. A ales sa fie ordinat in aceasta denominatiune pt ca nu se pretindea credinta in  “doctrine impuse”. Inca de cand a absolvit stia ca nu va activa intr-o biserica conventionala. Era constient ca n-ar fi putut intra intr-o astfel de biserica si sa propovaduiasca propriile lui invataturi bazate pe ideile lui Paul Tillich si Rudolf  Bultmann. Nu credea continutul doctrinar al credintei crestine inca de la inceputul lucrarii sale. “Nu credeam acele invataturi traditionale nici macar atunci”.

Nu crede niciuna dintre “toate acele chestii de credinta”  legate de intruparea lui HRISTOS sau de necesitatea mantuirii, dar a ramas in lucrare pentru ca, spunea el, “acestia sunt enoriasii mei, acesta e contextul in care lucrez, acestia sunt oamenii pe care ii cunosc”. La amvon, modul sau de a predica e ca si cum ar crede, pentru ca “atat timp cat…vorbesti despre DUMNEZEU, Isus si Biblie, este ceea ce vor ei sa auda. Asez cuvintele intr-un mod care capata sens pt ei…dar limbajul este ambiguu si poate fi interpretat”.

Nu-i place sa se incadreze ca fiind ateu, dar “daca a nu crede intr-o divinitate supranaturala si teista este ceea ce caracterizeaza un ateu, atunci si eu sunt unul”.

Darryl este un presbiterian care se considera a fi un pastor “deschis la minte” si care vrea sa-si vada  propriul model  de crestinism non-doctrinar “validat intr-un oarecare fel”. Recunoaste ca este mai mult panteist decat teist si crede ca multi dintre membrii cultivati ai bisericii sale imbratiseaza aceleasi crezuri liberale. Si acele crezuri (sau ne-credinte) afirma clar:”respingem nasterea din fecioara. Renegam ispasirea substitutiva. Respingem divinitatea lui ISUS. Respingem existenta Cerului si a iadului  in sensul traditional si n-o facem numai noi”.

Surprinzator, Darryl este sincer vorbind despre motivatia ramanerii sale in lucrare – in mare masura, din ratiuni financiare. E modalitatea lui a a-si castiga painea. Daca si-ar imbratisa deschis crezurile “ar insemna ca ar trebui sa-si riste modalitatea de a-si castiga existenta”.

Adam este lucrator in cadrul Bisericii lui Christos, o denominatiune conservatoare. Dupa ani in lucrare, a inceput sa-si piarda toate convingerile teologice. Dupa lecturarea unei serii de carti, a devenit convins ca ateii au argumente mai solide decat credinciosii. A trecut pe de-a-ntregul de partea ateilor, dar continua sa conduca inchinarea in biserica. Cum asa? “Iata cum ma descurc cu lucrarea mea de Duminica dimineata: e ca si cum as fi personaj intr-o piesa de teatru. Ma vad ca si cum ar trebui sa joc rolul unui credincios intr-un serviciu de inchinare si prestez ca atare”.

Acest “agnostic ateu” ramane in lucrare pentru ca ii plac oamenii si “am nevoie, totusi, de o slujba”- spune el. Daca ar avea o sursa alternativa de venit, ar renunta. Simte ca e fatarnic, dar nu mai crede ca fatarnicia este un pacat.

John este un lucrator in cadrul unei biserici din Conventia Baptista de Sud si a inceput lucrarea fiind lider de inchinare. A fost atras de crestinism ca religia dragostei, dar in cautarile sale “a fost adus la punctul de a nu mai crede in DUMNEZEU”. Dupa cum explica, “n-am planuit sa devin ateu. Nici macar nu am dorit sa devin unul. Dar chiar n-am avut nici o sansa, dac-ar fi sa fiu cinstit cu mine insumi”.

Cu siguranta n-a fost cinstit cu membrii bisericii sale. A respins credinta in DUMNEZEU si toate adevarurile credintei crestine. E un ateu convins. O data in plus, acest lucrator ne-credincios admite ca ramane in lucrare din motive financiare. In mod uluitor, chiar isi spune pretul:”daca cineva mi-ar da 200.000$, mi-as incheia predica de saptamana asta spunand ca peste o luna va fi ultima mea Duminica. Pentru ca atunci as putea plati toate cheltuielile”.

De la inceputul studiului lor, Dennett si LaScola indica o problema de definire. Multe biserici si denominatiuni au adoptat identitati atat de fluide si lipsite de doctrina, incat a determina cine e si cine nu e credincios e foarte dificil. Afirmatia lor merita sa fie atent citita:

Ambiguitatea starii de a fi credincios sau ne-credincios este urmarea inexorabila a pluralismului care a fost cultivat asiduu de-a lungul vremii de multi lideri religiosi si mai mult: DUMNEZEU are reprezintari diferite pt diferiti oameni si din moment ce nu putem cunoaste daca una dintre ele e cea corecta, trebuie sa le acceptam si sa le pretuim  pe toate. Aceasta dezbatere a tolerantei creeaza o negura prietenoasa care infasoara problema credintei in DUMNEZEU in atat de multa incertitudine, incat chiar daca i-am intreba daca cred in DUMNEZEU, multi oameni ar putea spune cu sinceritate ca nu stiu despre ce au fost intrebati.

Cu alte cuvinte, unii teologi si unele denominatiuni au imbratisat o teologie atat de fluida/laxa si de incerta/ambigua, incat si unui ateu ii este greu sa delimiteze credinciosii de ne-credinciosi.

“Predicatorii care nu sunt credinciosi” – este un studiu uluitor si revelator care demasca nivelul ereziei, apostaziei si ipocriziei care debusoleaza ratiunea umana. In 1793, Gilbert Tennett a tinut o predica faimoasa – “Pericolul lucrarii netransformate”. In acea predica, Tennett descrie pastorii ne-credinciosi ca fiind asemeni unui blestem asupra bisericii. Ei pradeaza credinta si credinciosia. “Aceste lacuste lucreaza din greu ca sa devoreze orice este verde”.

Daca acestia nu parasesc lucrarea, trebuiesc inlaturati. Daca le lipseste integritatea de a-si parasi amvoanele, bisericile trebuie sa-si adune integritatea de a-i destitui. Daca ei “nu se dau afara” pe ei insisi, biserica are datoria de a-i “da afara”. Lacustele lucreaza din greu. Va fi luat un studiu al unui ateu ca avertizare a Bisericii in fata pericolului?

Traducere: Ciprian Sturz

Anunțuri
10 comentarii leave one →
  1. Aprilie 10, 2010 11:49 am

    Prenumele lui Bultmann este Rudolf, nu Robert.

  2. Aprilie 12, 2010 1:07 pm

    Asa e! Multumim de corectare!

  3. Mai 27, 2010 3:52 pm

    OARE SINT BLESTEMAT ??????????????

    TREBUIE SA AFLU !!!!
    SINT PARALIZAT CU TETRAPAREZA SI AM DE CRESCUT UN BAIETEL DE 4 ANI . STAU IN CARUCIOR TOATA ZIUA SI IL INTREB PE DUMNEZEU DE CE ASA PEDEAPSA CUM ESTE POSIBIL SA PERMITA ASA CEVA . DE CE , SI CARE ESTE SCOPUL ???
    MA AJUTATI ??????????????//
    HORIA OPRAN
    horiaopran@gmail.com tel=0754614557

    • mihai toriai permalink
      Mai 27, 2011 1:19 pm

      dragostea Domnului Isus Cristos sa te copleseasca si sa te intareasca! Exact la 1 an dupa ce ai scris pe blog , eu l-am citit si un imbolb launtric ma determina sa-ti raspund.Am 58 ani ,casatorit,2 copii,2 nepoti/ am ce manca, ce imbraca,si unde pune capul si ma odihni-si toate acestea prin mila si indurarea Domnului Isus pe care l-am primit ca Domn si Mantuitor personal in anul 1987 octombrie.Biblia ne porunceste sa plingem cu cei ce plang ,sa ne bucuram cu cei ce se bucura. As vrea sa stiu daca Domnul Isus Cristos este Domnul si Mantuitorul tau personal. Cu privire la suferinta ta ,te rog sa sa citesti in Evanghelii,si vei intelege ca singura solutie e sa strigi la Dumnezeu,si cu credinta si bucurie sa primesti ceea ce EL are pentru tine. Domnul este sprijinul si nadejdea noastra! Mihai

  4. Mai 31, 2010 5:51 pm

    Nu poti cauta sa înteleagi Biblia, ignorând în acelasi timp Traditia.
    Desigur, nici un crestin nu s-ar putea opune la ceea ce spune Scriptura ,problema este ca acei care îsi asuma rolul de purtatori de cuvânt ai Bibliei o filtreaza prin prisma propriilor lor prejudecati protestante.
    Afirmând ca sunt obiectivi, ei interpreteaza Scriptura în conformitate cu bagajul lor de traditii si dogme.
    Cum altfel ar fi putut sa existe atatea denominatiuni, daca nu s-ar fi trezit niste destepti sa interpreteze dupa capul lor scriptura?
    Daca stau bine sa ma gandesc voi nu respectati in interpretatre cuvintele Sfintei Scripturi ,ci mai mult interpretarile bolnave a unor oameni pusi pe fapte mari.

  5. Mai 31, 2010 5:51 pm

    Nu numai ca Biblia nu condamna Traditia, ci chiar ne îndeamna sa o tinem.
    Biblia însasi întareste rolul si importanta traditiei ,aceasta idee este exprimata în întreaga Scriptura….

    „…fratilor, va laud ca în toate va aduceti aminte de mine si tineti– predaniile/traditiile/παραδόσεις– cum vi le-am dat. „(1 Cor. 11,2)
    „…fratilor, stati neclintiti si tineti– predaniile/traditiile /παραδόσεις–- pe care le-ati învatat, fie prin cuvânt, fie prin epistola noastra”. (2 Tes. 2,15)
    ” …sa va feriti de orice frate care umbla fara rânduiala si nu dupa – predania/traditia/παράδοσιν – pe care ati primit-o de la noi.” (2 Tes. 3,6)
    ……………………………..
    Daca exista astazi Noul Testament, se datoreaza Sfintei Traditii sau Predani, uite ce spune Sfintul Apostol si Evanghelist Ioan:

    „Dar sint si alte multe lucruri pe care le-a facut Iisus si care, daca s-ar fi scris cu de-amanuntul, cred ca in lumea aceasta nu ar incapea cartile ce s-ar fi scris (Ioan 21, 25)”
    ” Multe avand a va scrie, n-am voit pe hartie si cu cerneala, ci nadajduiesc ca voi fi la voi si voi grai gura catre gura, ca bucuria noastra sa fie deplina” (2 loan 1, 12)

  6. Ianuarie 4, 2011 3:17 pm

    si aveti impresia ca popii cred ?
    sau predicatorii de fel de fel de secte?
    este o meserie si o posibilitate usoara de castig,uneori destul de substantial….
    a crede este cu totul altceva decat comertul cu religie

    • Martie 21, 2011 6:23 am

      Nu mai vorbiti prostii, si cititi Scriptura: nu e ceva rau ca clericii sa fie platiti, e chiar porunca de la Dumnezeu lasata.

Trackbacks

  1. Predicatori care nu cred – varful icebergului « Ciprian’s Weblog

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: