Skip to content

Greu de crezut? Autoritatea biblica si feminismul evanghelic

Noiembrie 13, 2010
tags:

Greu de crezut? Autoritatea biblica si feminismul evanghelic

ANNE EGGEBROTEN a vizitat biserica Grace Community din Sun Valley, California si ce a desoperit acolo a socat-o. De fapt , ea a fost asa de socata incat a scris despre experienta ei in ditia din iulie 2010 a revistei Sojourners. Cititorii articolului ei vor fii si ei la randul lor socati, cel mai probabil – vor fi socati ca Eggebroten a fost suprinsa de ceea ce a descoperit acolo.

In “Persistenta Patriarhimului” Eggebroten scrie despre “ influenta ampla” a viziunilor complementare despre masculinitate si feminitate printre crestini conservatori. Articolul ei are subtitlul “Greu de crezut, dar unele biserici inca mai invata despre faptul ca barbatul este capul.”  Greu de crezut?

Poate cineva sa fie chiar asa surprins ca lucrurile stau chiar asa? Intr-un anumit sens, poate fi surprinzator pentru cititorii care in general sunt liberari ai revistei Sojourners, dar gred de crezut ca poate fii surprinzator pentru orice altcineva care are cea mai mica legatura cu crestinismul evanghelic. Si totusi, articolul lui Anne Eggebroten reprezinta ceea ce eu numesc “un moment de National Geographic” – un exemplu a unei persoane care descopera ceva care este evident si care crede ca ce a gasit el este exotic si ciudat. Este asemenea unui reporter care se intoarce dintr-o tara indepartata pentru a explica triburile cidate care locuiesc acolo – crestinii evanghelici care cred ceea ce biserica crestina invata de peste 2000 de ani anume, ca biblia cere si invata sa facem astfel. Deci… ce e asa de exotic?

Ea isi incepe articolul despre biserica Grace Community din California, unde in cuvintele ei, “Dumnezeu este barbat, toti pastorii, diaconii si presbiterii sunt barbati iar femeile sunt invatate sa traiasca in supunere fata de barbatii lor.” Asta cu siguranta este o introducere acida, dar are nevoie sa fie despicata ca firul in patru. Atunci cand Eggebroten spune ca la biserica asta evanghelica “ Dumnezeu este barbat”  ea reverbereaza argumentele feministei Mary Daly, care a spus faimosul citat “ daca Dumnezeu este barbat, atunci barbatii sunt Dumnezei”. La biserica Grace Community, asa cum spune biblia, referintele facute la Dumnezeu sunt la genul masculine, dar Dumnezeu n-a afirmat niciodata ca este barbat. Interesant este, ca ea a scapat faptul ca in biserica Grace diaconii sunt considerati slujitorii , nu pozitiile de autoritate si astfel femeile slujesc ca si diaconese cu responsabilitate in diferite lucrari.

Si totusi, Eggebroten a dat ea peste ceva, mai ales cand Grace Commnuity este pusa in opozitie cu adunarea Episcopeliana vizitata de sotul ei in aceiasi duminica. In biserica aceea, o femeie predica. Nu putem rata punctual principal atunci cand Eggebroten scrie:

 

Aceste doua lumi diferite exista una langa alta: adunari unde barbatii si femeile sunt parteneri egali in slujirea lui Isus Hrisots, si altii unde ierarhia genului este invatata ca voie a lui Dumnezeu si ca singura opinie cu adevarat biblica. Duminica dimineata cu toti conducem pe langa o aroma a invataturi despre gen pentru a ne inchina unui altuia.”

Ei bine, duminica aceasta Anne Eggebroten n-a trecut pe langa Grace Community. In schim, ea a auzit o predica a Dr. John MacArthur, care de mai bine de 40 de ani a slujit ca pastor al biserici. Mai mult de atat, MacArthur a devenit unul dintre cei mai respecatati si influenti predicatori ai timpurilor noastre, cu probabil cea mai raspandita lucrare de expunere a isoriei bisericii crestine.

 

Lui Eggeborten i-a placut predica, remarcand faptul ca mesajul lui MacArthur a fost “excelent”. Ea a adaugat “Cred ca asa incep megabisericile” Ei bine, omul poate spera.

 

Partea principala a reporajului ei din transeele bisericii Grace Community vine dintr-o experienta avuta la recepria vizitatorilor dupa predica. Eggebroten intreba pe femeia de acolo ( o fizioterapeuta cu o diploma obtinuta la scoala unde Eggebroten preda) “ In biserica asta se subliniaza supunerea fata de soti?” Raspunsul a fost, bineinteles, Da!

Se pare ca Eggebroten n-a fost extreme de surprinsa pentru ca ea scrie:

 

Cel putin lucrurile nu sunt asa de extreme ca cele descrise pe site-ul biserici. Acolo, am ascultat-o pe Anna Sanders invatand femeile despre cum sa traiasca in supunere fata de barbatii lor. “trebuie sa ne inabusim dorinta de a avea dreptate si de a face cum vrem noi” spune ea citand pe John Piper, Nancy Leigh DeMoss si pe Martha Peace – toti autori care au publicat in ultimul deceniu. “este vorba de drepturile lui, asteptarile lui, si planurile lui… fii un ajutor.”

Astfel ca nu prea avea de ce sa fie suprinsa in momentul in are Eggebroten a pus intrebarea la receptia vizitatorilor. Dar mai are de spus. Ea scrie : “sunt uimita sa aflu ca cei 300 de studenti inrolati la Master’s Seminary din campusul bisericii sunt doar barbati” .

Ei bine, hai sa vedem. Master’s Seminary, in conformitate cu propria afirmatie de misiune “ exista pentru a inainta imparatia Domnului Isus Hrisos prin a echipa barbatii pentru a fi pastori si/sau traineri pentru pastori.” Logica acestui fapt este simpla si directa. Biserica crede ca biblia restrictioneaza oficiul de pastori doar la barbate. Master Seminary pregateste doar pastori si traineri de pastori, astfel limitand admiterea la barbate. Ce e asa de uluitor in asta?

 

Asa cum recunoaste Eggebroten, seminariile care pregatesc si pentru alte roluri decat cel de pastori pot sa admita si femi pentru acele programe fara sa isi compromita convingerile. Dar Marster’s nu ofera astfel de programe, deci ce-o fi asa de socant?

 

Pe parcursul articolului, Eggebroten isi continua reportajul relatand diferite conversati cu membri tribului complementar inainte de  a ajunge la partea teologica a eseului ei. In acest pasaj ea ajunge la miezul problemei:

 

Iata intrebarea: este Dumnezeu in mod permanent dedicate genurilor de ierarhi sociale care au existat din primul si al doilea mileniu inainte de Hristos si continuate pana recent, cand educates si votul au fost extinse si femeilor? Sau viziunea lui Pavel din Galateni 3:28 – Nu mai este nici iudeu, nici grec; nu mai este nici rob, nici slobod; nu mai este nici parte barbateasca, nici parte femeiasca, fiindca toti sunteti una în Hristos Isus.”- are precedenta?

In punctul acesta agenda ei este clara. Eggebroten argumenteaza ca biserica puri si simplu a perpetuat traditiile patriarhale de la culturile iudaice si Greco-romane care au format contestul social al bisericii crestine timpurii. In opozitie cu aceste ea pune declaratia frumoasa a apostolului Pavel din Galateni 3:28 “Nu mai este nici iudeu, nici grec; nu mai este nici rob, nici slobod; nu mai este nici parte barbateasca, nici parte femeiasca, fiindca toti sunteti una în Hristos Isus.”

Dar acest gen de agenda neingrijita – si exegeza fortata ne despcopera disperarea celor care respung limatarile Noului Testament ale oficiului de pastor pentru barbati. Pavel declara credinciosilor veste nemaipomenit de buna ca “ in Hristos Isus cu totii sunteti fii lui Dumnezeu prin credinta ( versetul 26). El trage concluzia afirmand “ Si, daca sunteti ai lui Hristos, sunteti „samânta” lui Avraam, mostenitori prin fagaduinta” (versetul 29).

Sa citesti Galateni 3:28 asa cum citeste Eggebrote versetul, trebuie sa crezi ca Apostolul Pavel este in contradictie directa cu ceea ce el insusi a scris cand restrictioneaza oficiul de invatari doar pentru barbate asa cum face in 1 Timotei si Tit.

Sau… poti sa negi ca Pavel este autorul acelor epistole.  Eggebroten acuza evanghelicii conservatori ca ignora “dovezile ca ‘ epistolele pastorale’ (1 Timotei si Tit) au fost scrise mult dupa moastea lui Pavel in cinstea lui, si reflecta o dezbatere a secolului doi despre rolul femeilor in biserica- sa se conformeze obiceiurilor sociale de dragul castigarii de convertiti, sau sa promoveze si sa apere o echitate sociala radicala ( chiar si celibatul) in zilele din urma, dinaintea celei de a doua veniri.”

Ceea ce descopera aceasta, bineinteles, este dispuna multor feministe evanghelice care leapada invataturile epistolelor pastorale.  Putem sa il pastram pe apostolul Pavel care ne place ( cel care vorbeste in Galateni 3:28, inafara contextului, de exemplu) si sa il lepadam pe Pavel de care nu ne place.

Dar epistolele pastorale nu sunt singurele texte care sunt subminate de aceasta argumentare. Cu referire la 1 Corinteni 14:34-35 ( Femeile sa taca în adunari, caci lor nu le este îngaduit sa ia cuvântul în ele, ci sa fie supuse, cum zice si Legea. Daca voiesc sa capete învatatura asupra unui lucru, sa întrebe pe barbatii lor acasa; caci este rusine pentru o femeie sa vorbeasca în biserica), Eggebroten sugereaza, printre alte opinii, ca “ versetele 34-35 au inceput prin a fii notitele marginale ale cuiva, care mai apoi au fost copiate ca fiind parte a textului.”

Cu o astfel de abordare a bibliei, poti pur si simplu sa lepezi tot ce nu-ti place. Doar spune ca e vorba de o notita marginala  sau neaga faptul ca Pavel este autorul textului. Aici duce negarea inerentei biblice, fara indoiala – textul biblic este daramat inaintea ochilor nostrii.

“Deci, care este voia lui Dumenzeu pentru femei astazi: tacere sau predicare, supunere sau o supunere reciproca?” intreaba Eggebroten. Ea adauga: “Multi crestini din toate denominatiunile, incluzand evanghelicii nici macar nu pun aceasta intrebare- si totusi miscarea neo-patriarhica ramane foarte raspandita.”

Pentru a raspunde acestei intrebari, asa cum eseul lui Eggebroten ne ajuta sa clarificam, depinde de viziunea ta asupra scripturii. Pentru a trage concluziile ei , trebuie sa accepti evaziunile ei in spatiul biblic. Daca esti dispus sa faci asta pentru acesta intrebare atunci vei fii dispus sa procedezi astfel si pentru alte probleme. Problema centrala este, si va ramane mereu aceea de autoritate a bibliei.

Anne Eggebroten a scris un reportaj fascinant care, la fel ca multe altele de felul lui, descopera mai mult despre reporter decat despre subiectul reportajului. Eggebroten preda religia la California State Universitu, Northbridge, si este membru cofonator al Comitetului Femeilor Evanghelice si Ecumenice. In alte scrieri ale ei ea , de exemplu, a prolificat “ realitatea avortului ca o alegere responsabila morala facauta de nenumarate femei crestine din toate denominatiunile.”

In ce sens poate asta fii curbata in asa fel incat sa se incadreze in identitatea evanghelica? Acest esseu desopera din nou cum aceste argumente- si revistele care le publica- sunt foarte departe de crezurile celor mai multi evanghelici. Daca este ceva cu adevarat socant cu privire la articolul acesta este faptul ca scriitoarea lui a incercat sa detina monopolul evanghelismului.

Printr-o inca o distorsionare a scripturii, Eggebroten concluzioneaza citand din Galateni 5:1 “Ramâneti, dar, tari si nu va plecati iarasi sub jugul robiei.” Asa cum afirma Pavel, in Hristos suntem eliberati din robia  incercarii de a fii socotiti neprihaniti prin lege. Pavel nu elibereaza biserica de biblie.

In final asta e problema adevarata. Exista oare crestini care ar cere sa fie eliberati de biblie? Asta ar fi cu adevarat socant.

 

Anunțuri
No comments yet

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: